30-9-2020

Ford kondigt sterkste bedrijfswagen ooit aan – een 5.0-tons Transit

Nieuwe 5.0-tons Transit meest veelzijdige Ford Transit bedrijfswagen ooit; leverbaar in veel varianten met verbeterde wielophanging, aandrijflijn en remmen. Het paradepaardje in Transit-reeks is nu leverbaar met totale voertuigmassa van 5.000 kg en netto laadvermogen van 2.347 kg voor gesloten bestelauto of 2.558 kg voor de chassis cabine met af-fabriek open laadbak. De HDT (Heavy Duty Truck) 170-pk 2.0-liter EcoBlue-dieselmotor zorgt voor duurzaamheid, prestatievermogen en een laag brandstofverbruik. Deze is beschikbaar met de toonaangevende automatische 10-versnellingsbak. De totale voertuigmassa en laadvermogen is verbeterd ter ondersteuning van zware toepassingen bij nuts- en bouwbedrijven. Dit opent de ombouwmogelijkheden aanzienlijk voor hulpdiensten en openbaar vervoer. Klanten kunnen al vanaf eind oktober bij de Ford-dealer kiezen uit een bedrijfswagen met een gespecificeerde totale voertuigmassa van 5.000 kg.

De meest robuuste Ford Transit ooit heeft een aantal aanzienlijke mechanische updates ondergaan en biedt klanten nu een uniek laadvermogen en dito veelzijdigheid. Dit terwijl er niets ten koste is gegaan van de duurzaamheid, verfijning en rijeigenschappen van de Transit bedrijfswagen.

De 5.0-tons Transit betekent voor Ford een versterking van het aanbod van bedrijfswagens met een grote totale voertuigmassa op de Europese bedrijfswagenmarkt en zal het marktleiderschap in de verkoop van bedrijfswagens op deze markt nog verder uitbreiden. De extra 300 kg ten opzichte van de vorige meest veelzijdige Transit-variant zal met name in trek zijn bij klanten die op zoek zijn naar een zwaardere basis voor ombouwvarianten zoals kippers, ambulances, politiebusjes en minibussen met minstens 19 zitplaatsen.


Ford Transit Chassis

Wij weten dat laadvermogen voor bedrijven een belangrijke factor is. Daarom is de nieuwe Ford Transit de meest veelzijdige bedrijfswagen met de zwaarste voertuigmassa die wij ooit hebben gebouwd”, aldus Hans Schep, General Manager Commercial Vehicles bij Ford Europa. “Wij hebben naar onze ombouwpartners en hun klanten geluisterd die deze extra mogelijkheden nodig hebben voor hun bedrijf. Het duurzame ontwerp en de flexibiliteit van de 5.0-tons Transit maakt dit paradepaardje tot de ideale keuze, ongeacht hoe specialistisch de toepassing is.


Voor elke klant de juiste carrosserie

Voor bedrijfswagenklanten met een 5.0-tons bedrijfswagen is het vermogen om een voertuig te kunnen ombouwen voor hun specifieke operationele behoefte vaak van cruciaal belang. Ford maakt de 5.0-tons optie beschikbaar in een reeks Transit-chassis-cabinevarianten. Klanten kunnen zo op basis van de specifieke vereisten van hun bedrijf kiezen uit drie wielbases en enkele of dubbele cabine met tot wel zeven zitplaatsen (inclusief de bestuurder). De maximale laadcapaciteit voor chassis-cabinevarianten is 2872 kg1 voor carrosserieombouw en laadvermogen, hetgeen overeenkomt met een netto laadvermogen van tot wel 2558 kg1 indien uitgerust met een in de fabriek gemonteerde laadbakopbouw.

De Transit chassis-cabine is ideaal voor zwaardere ombouwmogelijkheden met een open constructie zoals kippers of dropsides, hoogwerkers en voertuig transporters. De hogere totale voertuigmassa en de optionele automatische 10-versnellingsbak maken de 5.0-tons Transit met een enkele chassis-cabine bij uitstek geschikt als basis voor hulpdiensten als ambulances, ME-busjes en mobiele commandovoertuigen van de politie. De chassis-cabinevarianten zijn ook geschikt voor ombouw tot minibus en voertuig voor rolstoelvervoer, waarbij het verhoogde laadvermogen en de opgewaardeerde asdruk het risico op overbelasting verminderen.

De 5.0-tons Transit is ook leverbaar als de populaire L4 ‘Jumbo’ bedrijfswagen met hoog dak, met een netto laadvermogen tot wel 2347 kg1, 15,1 m3 laadvolume en een laadvloer waar vijf Euro-pallets lading op passen. Nieuwe versterkte zijkanten ondersteunen duurzaamheid bij het vervoer van zwaardere lading; de bestaande vlakke laadvloer, vastzetpunten, geïntegreerde achterbumperopstap en een laadlengte van 4217 mm zijn gehandhaafd om het laden en vervoeren te vergemakkelijken van items met een standaardlengte, zoals buizen of planken. De Transit gesloten bestelauto is ook geschikt voor zwaardere ombouwtoepassingen, bijvoorbeeld tot politiebusjes en voor de bouw.


Ford Transit Chassis


Klanten die op het gebied van technische oplossingen maatwerk nodig hebben, profiteren van Fords uitgebreide netwerk van Qualified Vehicle Modifiers dat bestaat uit 165 ombouwbedrijven in 13 landen die voldoen aan de normen die Ford stelt ten aanzien van productie, kwaliteitscontrole en klantenondersteuning. Alle QVM-ombouwers garanderen dat hun werk van hetzelfde niveau is als dat wat standaard door Ford wordt gegarandeerd. Zo wordt de investering van de klant beschermd en doorlopend kwalitatief hoogwaardige ondersteuning geleverd.

Klanten met een omgebouwd voertuig profiteren ook van de ondersteuning door Special Vehicle Engineering, een team van Ford dat op locatie en op afstand kan helpen bij het op maat ontwerpen en onderhouden van voertuigen, waardoor de inzetbaarheid wordt gemaximaliseerd en de werkdruk bij voertuigexploitanten wordt verminderd.


Ford Transit


Opgewaardeerde mechanische eigenschappen voor zware toepassingen

Alle 5.0-tons Transit-varianten zijn uitgerust met achterwielaandrijving voor optimale tractie bij volledige belading en met de Ford HDT-aandrijving voor optimale duurzaamheid, prestatieniveau en laag brandstofverbruik. De 170 pk 2.0-liter EcoBlue-dieselmotor van Ford produceert tot 405 Nm koppel om zware lasten te kunnen vervoeren en is gekoppeld aan de soepel werkende handgeschakelde 6-versnellingsbak of aan Fords gerenommeerde automatische 10-versnellingsbak.

Het grotere aantal overbrengingsverhoudingen in de automatische 10-versnellingsbak betekent dat de EcoBlue-motor in de Ford Transit optimale efficiëntie kan benaderen en voor een responsievere rijervaring kan zorgen. Door middel van realtime adaptieve schakelplanning kan de transmissie inspelen op veranderende omstandigheden, waardoor in elk rijscenario de optimale versnellingskeuze kan worden gemaakt voor prestatievermogen, brandstofverbruik of raffinement.

Het toegenomen laadvermogen van de 5.0-tons Transit vereist een opwaardering van de mechanische eigenschappen voor extra vermogen, zonder dat dit ten koste gaat van onderhoud en exploitatie. Het chassis is voorzien van verbeterde naafconstructies, velgen en bredere achterbanden van 205 mm, evenals opgewaardeerde remmen op de achteras, waardoor het transport van zwaardere lading een stuk lichter gaat. Gesloten bestelauto’s beschikken ook over een versterkte carrosseriestructuur en accessoires die het vervoer van zwaardere lading mogelijk maken.

Daarnaast wordt met de 5.0-tons Transit voor het eerst in Europa een achteras belastbaar tot 3.500 kg geïntroduceerd, waarvan de robuustheid en duurzaamheid al is bewezen op de Transits in Noord-Amerika. Indien uitgerust met de automatische 10-versnellingsbak, wordt er ook een nieuwe 2.100 kg zware vooras gemonteerd. Deze biedt nog eens 225 kg extra capaciteit ten opzichte van de standaardversie.


Ford Transit Chassis


Eenvoudig te rijden en te onderhouden
De nieuwe 5.0-tons Transit profiteert van alle geavanceerde technologieën op het gebied van veiligheid, connectiviteit en bestuurdersondersteuning die eind 2019 in de Transit-familie zijn geïntroduceerd.

Het gaat hierbij onder andere om het Ford SYNC 3 infotainmentsysteem2, Electronic Power Assisted Steering waarmee technologieën als Active Park Assist3, Lane Keeping Aid3 en de nieuwe Upfitter Interface Module kunnen worden toegepast. Dit systeem verbindt ombouwelementen met voertuigboordgegevens voor optimale veiligheid en productiviteit, bijvoorbeeld door ervoor te zorgen dat een kippercarrosserie alleen kan worden gebruikt als het voertuig is geparkeerd en op de handrem staat.

De geavanceerde connectiviteitsvoorzieningen van Ford helpen wagenparkbeheerders ook bij het plannen van onderhoud en het bewaken van de veiligheid van het voertuig om zo voor optimale inzetbaarheid te zorgen. Tot de standaarduitrusting behoort een FordPass Connect-modem waarmee software-updates op afstand kunnen worden uitgevoerd. Hierdoor wordt het aantal bezoeken aan de dealer beperkt en zijn belangrijke gegevens opvraagbaar, zoals de locatie van het voertuig, het olieverversingsmoment en de bandspanning. Dit gebeurt met de FordPass Pro-app5, die is bedoeld om het voertuigbeheer te vereenvoudigen. Klanten met grotere wagenparken kunnen via FordPass Connect profiteren van voertuiggegevens van fabrikantniveau wanneer zij gebruikmaken van het Ford Telematics-systeem waarmee voor effectiever wagenparkbeheer en -optimalisatie wordt gezorgd.

 Deel dit bericht


# # #

 Alle vermelde informatie over het laadvermogen is gebaseerd op gegevens over het netto laadvermogen, inclusief een bestuurder van 75 kg. Lading en laadvermogen beperkt door gewicht en gewichtsverdeling.

Afleiding brengt de verkeersveiligheid in gevaar. Gebruik tijdens het rijden zo mogelijk stemcommando’s en bedien geen mobiele apparaten met de hand. Sommige functies zijn mogelijk geblokkeerd terwijl het voertuig in een versnelling staat. Niet alle functies zijn compatibel met alle telefoons.

Rijassistentiesystemen zijn aanvullende systemen om rijden veiliger te maken en vervangen niet de aandacht, het oordeel en de noodzaak om de auto te besturen.

4 Functies moeten mogelijk worden geactiveerd.

5 FordPass-app – geschikt voor bepaalde smartphone-platforms – is beschikbaar via download. Tarieven voor berichten en data zijn mogelijk van toepassing.




Nieuws



Algemene voorwaarden Privacy Beleid Vacatures